فضای دیجیتال چه کمکی به کسب و کارها میکند؟

با رشد فضای دیجیتال، استفاده افراد از تلفن های همراه و افزایش استفاده از شبکه های اجتماعی بسیاری از کسب و کارها بر پایه ی این فضا شکل گرفتند که نمونه های موفقی نیز در کشور خودمان داریم. این کسب و کارها از طریق فضای مجازی محصول یا خدمت خودشان را ارائه می دهند. اما تنها این شرکت ها نیستند که می توانند از فضای دیجیتال استفاده کنند. هر کسب و کاری با توجه به مخاطبان و نوع محصول خود، این امکان را دارد که از فضای دیجیتال برای تبلیغات، معرفی یا فروش محصولات خود استفاده کند.

فواید فضای دیحیتال برای کسب و کارها - digital transformation

آمارهای زیر نشان دهنده اهمیت و فواید فضای دیجیتال برای کسب و کارها می باشد. به عنوان مثال:

-         بیش از 70% افراد ترجیح می دهند در خصوص محصول یا سرویس موردنظر به صورت آنلاین (نسبت به حضور فیزیکی در فروشگاه ها) کسب اطلاعات کنند.

-         56% از مدیران کسب و کارها اعتقاد دارند حضور در فضای دیجیتال باعث افزایش سودآوری آنها شده است.

-         90% مشتریان از برندها انتظار دارند پرتالی (سایت) در فضای مجازی برای کسب اطلاعات یا خدمات مشتریان وجود داشته باشد.

-         60% کاربران اینستاگرام حداقل با یک محصول جدید در این شبکه اجتماعی آشنا شده و از آن خرید داشته اند.


تمام این موارد نشان می دهد که فضای دیجیتال برای هر کسب و کاری فرصت ویژه ای را فراهم کرده است. در ادامه با بیان چند مثال این فرصت ها را بیشتر توضیح می دهیم:

-         شرکت صنایع چوبی:

این شرکت با داشتن یک سایت و همچنین یک صفحه در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام میتواند ضمن فروش جزیی محصولات خود، اقدام به جذب نمایندگی برای فروش های کلی نماید. همچنین نشان دادن نمونه های زیبا یا جذاب از محصولات چوبی و تاثیرات آنها دکوراسیون داخلی میتواند یک روش برندینگ مناسب در شبکه اجتماعی باشد تا مخاطبان مربوط به خود را جذب کند. تبلیغات دیجیتال (مانند تبلیغات در شبکه های اجتماعی یا تبلیغات وب) نیز برای افزایش خرده فروشی و همچنین گسترش بازار مناسب است.

-         موسسه آموزش زبان:

یکی از بهترین روش ها برای جذب مشتری موسسات آموزشی از طریق وبسایت و شبکه های اجتماعی هست. ثبت نام آنلاین در سایت، محتوای آموزشی رایگان در سایت و شبکه های اجتماعی میتواند بهترین محتوا برای این کسب و کارها باشد. همچنین تبلیغات در وبسایت ها و بهینه سازی موتور جستجو (SEO) در جذب مخاطب برای سایت به شدت موثر است.

-         دفتر فنی مهندسی:

خدمات یک شرکت فنی مهندسی قطعا به صورت دیجیتال قابل ارائه نیست اما جذب مشتری و ایجاد برند معتبر در فضای مجازی کاملا امکان پذیر است. ایجاد سایت با هدف تولید محتوا، معرفی پروژه های قبلی، ایجاد حس خوب برای مخاطبان و در نهایت ایجاد یک فرم برای تماس مشتریان بالقوه با کسب و کار یک فرآیند ساده اما ضروری برای هر دفتر مهندسی به حساب می آید. همچنین در شبکه های اجتماعی (از لینکداین گرفته تا تلگرام) میتوان با زبان غیررسمی و راحت تر با مخاطبان صحبت کرد و نمونه های موفق و ایده های مهندسی جذاب را به نمایش گذاست.

-         طلا و جواهرات:

حضور در شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام و تلگرام باعث جذب مشتریان بالقوه زیادی برای این گروه از کسب و کارها می شود. به دلیل ماهیت تصویری محصولات، امکان فروش آنلاین حتی از طریق شبکه های مجازی وجود دارد. ارائه محتوای مناسب و تبلیغات با توجه به مخاطبان هدف اهمیت بالایی دارد.

مثال های بسیار دیگری نیز وجود دارد که هر کدام می توانند به شیوه ای خاص از فضای مجازی استفاده کنند. به صورت کلی داشتن یک سایت و حضور در حداقل یک شبکه اجتماعی برای فعالیت در فضای دیجیتال ضروری است.

به صورت کلی نیز با سه مرحله ساده میتوان برای افزایش فروش و سودآوری را در طریق فضای مجازی برنامه ریزی کرد:

مرحله اول تبلیغات دیجیتال است. در این بخش با ارائه تبلیغ جذاب و همچنین تبلیغ در رسانه های مرتبط می توان برای سایت یا شبکه اجتماعی مخاطب جذب کرد

مرحله دوم تبدیل این مخاطبان به سرنخ های فروش است. این کار با کمک طراحی سایت مناسب، ارائه ارزش و محتوای مناسب برای مخاطبان انجام می شود.

در مرحله آخر تبدیل سرنخ به مشتری راضی است. در واقع باید با پیگیری مداوم از سرنخ های فروش و درک نیاز آنها محصول یا خدمت مناسب برای هر کدام ارائه شده و به فروش ختم شود. البته این مرحله میتواند در فضایی غیر از حالت دیجیتال (مانند تماس تلفنی یا جلسه حضوری) انجام شود. اما مخاطبان معمولا از طریق فضای مجازی جذب می شوند.